Wat kost een koersfiets

Weet wie je bent en wat je wilt. Heb je nog nooit op een fiets gezeten, dan is een instapmodel perfect. Heb je al een basis van enkele jaren, dan mag je gerust al wat verder kijken. Wil je gewoon het duurste model om mee te pronken? Fine! Voor elk wat wils. Eén belangrijke tip: laat je niet zot maken. Het kan altijd duurder en beter maar weet dat het vooral met jouw conditie is dat je het verschil maakt.

Het instapmodel

Ok, je wilt je gewoon amuseren. Een toertje des zondags met enkele vrienden en daarna een lekker streekbiertje, dat is jouw definitie van koersen. Betaal je dan ook niet blauw aan een racefiets. Met een model tussen €800 en €1.200 zit jij ongetwijfeld gebeiteld. Meestal is het in die categorie de kwaliteit van de zogenaamde “groep” die de prijs bepaalt. En met “groep” wordt een set bedoeld bestaande uit een remsysteem, schakelsysteem en ketting + tandwiel. De meest bekende merken binnen deze categorie zijn Shimano, Campagnolo en SRAM.

Shimano, Campagnolo of SRAM?

Meer nog dan het merk (Shimano, Campagnolo of SRAM), bepaalt de kwaliteit van je groepset de prijs van jouw fiets. De grootste leverancier, Shimano, beschikt bijvoorbeeld over 5 standaard groepsets en die gaan van basis tot topkwaliteit, in volgorde Sora, Tiagra, 105, Ultegra en Dura Ace. Je vroeg een richtprijs? Een Sora groep heb je al vanaf circa 300 euro, terwijl je voor Dura Ace meer dan 1.000 euro betaalt. Echter, hier geldt sowieso: je betaalt kwaliteit. Sta je erop heel zacht en vlot te schakelen dan raden we minimum een 105 set aan. En ja, je hebt een ruime keuze instapmodellen met 105 groep erop gemonteerd.

Om in te kaderen

Een standaard/basis koersfiets bestaat tegenwoordig nog steeds uit een aluminium kader. Veel instapmodellen beschikken evenwel over een voorvork in het iets lichtere carbon. Wil je een superlichte fiets, ga dan voor full carbon, maar weet dat je hiervoor sowieso meer betaalt en dus in een hogere prijsklasse belandt. Nog een tip: ben je zelf niet op competitiegewicht en vrees je daar nooit te geraken, ga dan gewoon voor een aluminium model.
Pimp your bike
En dan zijn er nog de vele extra features waarmee je je fiets kan voorzien. Wil elektrisch kunnen schakelen? Dan tast je sowieso iets dieper in de geldbeugel. Ook binnen de wielen loopt het prijsverschil vaak hoog op. Voor een standaard setje betaal je zo’n 200 à 300 euro. Wil je voor een superlicht paar in carbon met hoge aerodynamica, reken dan op prijzen vanaf 1.000 euro. En zo kan je ook met je bidonhouder, je zadel, je vering, je plaatjes enzoverder variëren. Om maar te zwijgen van extraatjes zoals een bel, spatbord, lichtjes en fiets GPS.

Wat kost een koersfiets nu eigenlijk?

De kostprijs van een koersfiets hangt dus van vele factoren af. Als je voor elke onderdeel op zoek bent naar het beste dan kom je gegarandeerd uit aan een koersfiets van meer dan 10.000 euro. Vergeet echter niet dat je voor 1.000 à 1.200 al een zeer degelijk racefiets hebt waar je gerust jaarlijks enkele duizenden kilometers mee kunt malen. En met een meer dan degelijke conditie laat je die wielertoerist met een duur exemplaar sowieso poepje ruiken 😉.