Wat kost een reclamebureau?

Overweeg je een reclamebureau onder de arm te nemen bij de opstart van een nieuw merk of wil je meer klanten aan de hand van een reclamecampagne?
Vast een goed idee maar wat kost een reclamebureau nu?

 

wat-kost-een-reclamebureau

Wat kost het om een reclamebureau in te huren?

Wij deden een onderzoek en vroegen enkele reclamebureaus wat de prijs van een reclamebureau is.

Dat we geen eenduidig antwoord kregen wat een beetje te verwachten. Als je je afvraagt wat kost een boot dan weet je dat je ook geen eenduidig antwoord zal krijgen. Een rubberboot en een cruiseschip zijn beiden boten maar de prijs zal niet dezelfde zijn.

UURPRIJS RECLAMEBUREAU

De meeste reclamebureaus hebben wel een uurtarief. Dit tarief heeft een eerste indicatie van de prijs van een reclamebureau. Een kleine rondvraag leert ons dat de prijzen liggen tussen 60 en 150 euro per uur. Een goedkoop reclamebureau werkt aan een tarief tussen 60 euro en 80 euro per uur. Een duur reclame agency zitten al snel aan een tarief tussen 120 euro en 150 euro.

Binnen een reclamebureau kan het ook zijn dat het uurtarief verschilt naargelang het profiel dat op de opdracht werkt. Een junior grafisch ontwerper zal je minder kosten dan een senior art director. Veel communicatiebureaus hebben een ratecard waar alle uurprijzen per ervaring en functie.

 

Prijs per opdracht

Met een uurtarief heb je een prijsindicatie maar weet je nog altijd niet wat mijn reclamecampagne bijvoorbeeld zal kosten. Daarom werkt een marketing agency veel met een vaste prijs per opdracht. Deze opdracht kan gaan van een logo ontwerp, bouwen van een nieuwe website tot een employer branding campagne.

Om deze prijs te bepalen is een goede briefing van de klant een must. Op basis van deze briefing kan het reclamebureau een inschatting maken van de workload voor de opdracht. Hierin doet het creatief bureau een inschatting van het aantal te presteren uren maal het uurtarief van de verschillende personen die op de opdracht moeten werken.

Bij reclamecampagnes moet er veelal ook media aangekocht worden. Dit vormt mee de prijs van een project. Voor offline campagnes gaat dit bijvoorbeeld over advertentieruimte in magazines, autobus reclame, baanaffiches, mediaruimte bij radio of televisie. Bij online campagnes gaat dit meestal over click budget bij facebook advertenties, Google ads of bannering op nieuwswebsites.

Agentschapscommissie

Vroeger hadden de verschillende mediabedrijven afspraken met reclamebureaus over een agentschapscommissie op iedere bestelling. Deze bedroeg meestal 15% en was voor het advertising agency  een belangrijke vorm van inkomsten. Sinds enkele jaren is de markt veel transparanter geworden voor de eindconsument en is deze commissie grotendeels verdwenen.

 

Goedkoop reclamebureau

Als je wat rondkijkt op het internet zie je soms aanbiedingen van reclamebureaus die logo ontwerp aanbieden aan zeer goedkope prijzen. Zoals een volledig afgewerkt logo voor 99 euro. Dan stel je al snel de vraag : Kan dit? Zal dit een goede kwaliteit zijn? Zal ik iets ontvangen? Waarom vraagt een full-service reclamebureau dan zoveel geld hiervoor?

Er zijn hiervoor 3 mogelijkheden :

  1. Voor 99 euro zal de grafisch ontwerper in 2 uur enkele voorstellen doen waaruit jij een logo moet kiezen. Met andere woorden is het erop of eronder. Veel tijd om hierover grond na te denken is er hier niet. Veel kans dat alle ontwerpen van dit “creatief” bureau in dezelfde lijn liggen.
  2. Het “creatief bureau” heeft verschillende logo templates liggen waaruit het een ontwerp kiest en gewoon kleuren en de naam van je bedrijf of merk in aanpast. Dan heb je inderdaad een logo, dat ook nog eens mooi kan zijn, maar waar de kans bestaat dat je jouw logo ook bij andere bedrijven of merken kan tegenkomen. Weinig origineel dus.
  3. Het reclamebureau ontwerpt het logo niet zelf en doet beroep op goedkope buitenlandse ontwerpers in bijvoorbeeld Pakistan of Vietnam. De kans dat deze ontwerpers goed jouw merk of de doelgroep verstaan is klein. De kans op een krachtig logo bijna nihil.

 

Freelancer versus reclamebureau

Is het een optie om te werken met een freelancer in plaats van een reclamebureau? Dit is zeker een mogelijkheid voor bepaalde opdrachten. Ben je op zoek naar een heel specifieke en afgelijnde opdracht zoals het ontwerpen van een huisstijl. Dan kan een freelance grafisch ontwerper een optie zijn. Het gemiddeld tarief van een freelancer in België bedraagt 52 euro.

Voordelen van een freelancer

  • Meestal goedkoper
  • Je praat direct met de uitvoerder

Voordelen reclamebureau

  • Meerdere opinies (vaak meerdere designers in dienst)
  • Continuïteit
  • Geïntegreerde aanpak (strategie, ontwerp, campagnes)

Gouden regels

Om af te sluiten nog 2 gouden regels die je in overweging neemt bij het kiezen voor een marketingpartner. Deze keuze is belangrijk. Weet dat meer dan 50% van startups na 5 jaar niet meer bestaat. Je hebt ook maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Dus kom direct goed voor de dag. Daarom laat je je best professioneel adviseren.

De eerste regel is dat kwaliteit geld kost. Je moet zeker niet teveel betalen (vergelijken is de boodschap) maar als je weinig betaalt mag je geen top resultaat verwachten. Zoals ze zeggen : If you pay peanuts, you get monkeys.

Een tweede regel is dat je volgende 3 eigenschappen niet samen kan terugvinden. Goed, goedkoop en snel. Als een reclamecampagne goedkoop en snel moet gebeuren zal deze niet goed zijn. Als de marketingcampagne snel en goed moet zijn zal deze meestal niet goedkoop zijn. En als een reclame campagne goed en goedkoop moet zijn is de kans groot dat je er lang zal op moeten wachten.